Sam pomysł przerobienia banerów na torby powstał już jakiś czas temu, ale jego realizacja wymagała czasu – zebranie banerów ze wszystkich budów w całej Polsce, zapakowanie i wysyłka do firmy, która zajmuje się obróbką tego typu materiałów.
Wraz z rozpoczęciem rozmów na temat uchwały krajobrazowej w Poznaniu, firma DEMIURG stwierdziła, że jest to dobry moment na wprowadzenie w życie eko pomysłu. Uchwała krajobrazowa jest ważnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni publicznej Miasta Poznania. Z otoczenia zniknąć mają nieestetyczne banery i szyldy. W związku z tym DEMIURG postanowił zmienić nieco podejście do reklamy i dać mieszkańcom pewną wartość, z której będą mogli czerpać korzyści na co dzień. Firma planuje zmieniać stopniowo komunikację z odbiorcami dotyczącą poszczególnych inwestycji.
Poza tym mieliśmy już dużą ilość zużytych banerów, które wykorzystywaliśmy wielokrotnie na budowach, resztę zebraliśmy z obecnych budów i tym sposobem okazało się, że w magazynie mamy ponad 120 m2 materiału banerowego. Chcieliśmy je wykorzystać we właściwy sposób, ponieważ wiedzieliśmy, że nie zostaną już użyte na inwestycjach, które realizujemy. Nie wyobrażam sobie ich po prostu wyrzucić. – Karolina Kosińska, rzeczniczka prasowa DEMIURG
Obserwując firmę Trashki upcycling, która recyklinguje takie materiały, a nie są one łatwe w obróbce, DEMIURG uznał, że powierzy jej stare banery i wspólnie uszyją wyjątkowe torby. Po zapakowaniu i wysyłce materiałów do firmy, czas oczekiwania na gotowy produkt wynosił ok. 2 miesiące. Po tym czasie powstało 200 sztuk dużych, pojemnych i funkcjonalnych toreb.
Te dwa główne powody – ekologia, jak i uchwała krajobrazowa Miasta Poznania przyczyniły się do powstania inicjatywy. Po otwarciu kartonu z przesyłką, pracownicy DEMIURG byli zachwyceni wyglądem i jakością wykonania, dlatego od razu podzielili się informacją i wrażeniami na swoich prywatnych profilach w mediach społecznościowych. Po spotkaniu się z ogromnym zainteresowaniem ze strony znajomych i nie tylko, DEMIURG postanowił puścić tytki w świat. We wrześniu cyklicznie prowadzone są konkursy na facebooku firmy (demiurg.designandbuild), gdzie można wygrać eko torby z banerów.
Choć wciąż główkuję nad tym, aby DEMIURG produkował mniej śmieci, nie wszystkiego da się zupełnie uniknąć. W tym wypadku to banery budowlane, które są tak naprawdę jednym z głównych kanałów komunikacji firm wykonawczych.
Dzięki świadomemu zespołowi, z którym mam przyjemność pracować, udało się dać im drugie życie. Zebraliśmy banery ze wszystkich budów, które realizowaliśmy i wyprodukowaliśmy z nich… piękne torby! Każda z nich jest inna i wyjątkowa, co podoba mi się najbardziej. – Karolina Kosińska, Rzeczniczka prasowa DEMIURG
Zmiana komunikacji
Idąc za ciosem, DEMIURG rozpoczął również proces zmiany komunikacji z odbiorcami w przestrzeni publicznej.
Tym sposobem powstał projekt oznakowania inwestycji dla Instytutu Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk przy ul. Wieniawskiego 21/23 w Poznaniu, którą DEMIURG realizuje w formule design & build. Jest to piękna, zabytkowa kamienica z wyjątkową historią, którą postanowiono przedstawić w formie graficznej. Projekt oznakowania został pozytywnie zaopiniowany przez Plastyka Miejskiego oraz Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków, a sama forma przedstawienia historii przyciąga mieszkańców i spacerowiczów, którzy z zainteresowaniem przyglądają się zawieszonym grafikom.